Onsdag 13. juni gikk årsmøtet i Romerike historielag av stabelen i svært ryddige former. Over 80 delegater fra  17 lokallag var samlet på Ignarbakke i Enebakk, hvor vårt eget historielag var kveldens vertskap for første gang siden 1987. Enebakk var også vertskap for sommerstevnet og årsmøte i 1972. Delegasjon fra Enebakk historielag var Åse Killerud, Henning Bergersen, Eva Kristoffersen, Arne Østerby, Juul Sverre Stener, Bjørnar Thoresen, Svenn Johansen og Esther Reiss. Vår egen leder Åse Killerud ønsket de delegatene velkommen til Enebakk og deretter holdt Henning Bergersen et kortfattet foredrag om Enebakk historielag gjennom tidene. Den første delen av møtet ble avsluttet med et musikalsk innslag ved nystartede Enebakk spellemannslag. I pausen ble det servert velsmakende gjeddekaker og karbonader fra Teien mathus i Rælingen.

Selve årsmøtet var raskt unnagjort. Ordstyrer var vår egen Juul Sverre Stener, som ledet møtet med stødig hånd. Det nyvalgte styret i Romerike historielag består av leder Eivind Strømman (Skedsmo), Tom Halvorsen (Raumnes), Aud Siri Hønsen Huseby (Skedsmo), Ragnar Birkeland (Lørenskog) og Kolbjørn Sundby (Skedsmo). Vararepresentanter ble Terje Løken (Sørum), Kari Westbye (Fet), Narve Dahl (Høland) og vår egen Håkon Tysdal. Dette styret er eksakt det samme som satt i 2006.

Romerike_1

Det ble trangt om plassen under årsmøtet på Ignarbakke.

130607_mote_2
Styret i Romerike historielag på plass.

130607_mote1
Enebakk spellemannslag dro opp stemningen…

Romerike_2
…og delegatene var med.

130607_mote_9
Maten kom fra Teien mathus i Rælingen og besto av Gjeddekaker/karbonader med potetsalat.

130607_mote_5
Og delegatene forsynte seg.

130607_mote_4
Heidi Wattum (til høyre) fra arrangementsgruppa passer på at alle har det de trenger.

130607_mote_6
Praten ved matbordet gikk livlig.

130607_mote_10
Etter maten startet selve årsmøtet, ledet av nestler i Romerike historielag, Tom Halvorsen og vår egen Juul Sverre Stener, som var ordstyrer.

130607_mote_8
Betzy Perger fra Lillestrøm historielag mottok hederstegn for sin mangeårige innsats for lokalhistorie på Romerike.

130607_mote_7
Fra venstre: Tom Halvorsen (nestleder i Romerike historielag), musiker Leif Lillejordet (Enebakk spellemannslag) og Juul Sverre Stener (ordstyrer og varamedlem i styret i Enebakk historielag).

130607_mote_3

Arrangementssjef Arne Østerby og Heidi Wattum fra arrangementsgruppa sørget for nok et fantastisk godt gjennomført arrangement i historielagets regi.

Foto: Henning Bergersen