VELKOMMEN TIL RUSLETUR PÅ VESTBY GÅRD

Vestby Gård  20 09 1963 a

20. mai 2012

Velkommen til rusletur på Vestby gård 20. mai, kl 12:00.

Fremmøte på parkeringsplassen til golfklubben.

Vi blir orientert om Vestbys historie, og tar oss en rusletur inn til husmannsplassen Grasholt.

Ta med niste og drikke, godt fottøy og ellers klær etter forholdene.

Turleder er Kjersti Hobøl.

Vestby 22 05 2012

Tekst og bilder: Amund Ruud

Søndag 20. mai arrangerte Enebakk Historielag rusletur med utgangspunkt Vestby gård. Til tross for mange konfirmasjoner i Mari kirke denne dagen møtte 67 personer fram i det fine vårværet.

Etter velkomst fra lagets Håkon Kjelstrup, ga han ordet til fruen på gården, Kjersti Hobøl. Hun holdt et flott foredrag om gårdens historie fra tidligere tider, da kvern og sagbruk lå i Tangenelva, og byborgerne Griis, så Kamph (med Maren, gift Hess, som testamenterte til Mari kirke), videre Juel’erne og så Gulbrandsons til Enebakk kommune og Erling Hobøl (bestefar av dagens eier) kjøpte i 1924 etter at kommunen holdt tilbake skog og blant annet Våglia der boligene i dag ligger tett. Hun krydret foredraget med detaljer om tidligere eiere, og husene på gården, og hadde tilhørerne i sin hule hånd. Etter foredraget delte hun ut et tretten siders skriv «Trekk av Vestbys historie», skrevet av Barthold Butenschøn, – så langt det rakk.

Så ble hun overrakt lagets sedvanlige lille påskjønnelse før hun tok oss med på selve rusleturen langs Vågvannet forbi Vollene til østre Kjellgård , der planen er å bygge opp igjen til gammel stand, og videre forbi vestre Kjellgård. Flere stopp underveis med informasjon, godt supplert av sin mann Jan Erling Hobøl. Etter å ha passert Kjellgård-plassene bar det inn i skogen, på stier og traktorveier på Vestby grunn, og her kom godt fottøy til sin rett. Her var det Jan Erling som ledet an, og etter et par stopp for samling, åpenbarte plassen Grasholt seg mellom granleggene. Her var flagget heist, og ekteparet på plassen, Halvor og Rosemary Bothner-By, tok i mot oss. Han hadde tråkket sine barnesko her siden 30-tallet, og holdt et foredrag om plassen slik han hadde hørt og opplevd den, samtidig som vi ruslere fortærte vårt medbrakte.

Grasholt var en forholdsvis stor og solid husmannsplass fra rundt 1700.

Nå står bare huset og et lite uthus igjen her inne på et ryddig og fint gardstun. Og skogen står tett der det før var jorder på alle kanter.

Vi ble oppfordret til å skrive oss inn i gjesteboka, og de fleste gjorde det før vi startet på hjemveien tilbake til golf-parkeringen, der mange hadde bilen.

Noen valgte veien om Vik, noen fulgte samme rute tilbake, mens andre tok «snarveien» over

høydene tilbake til Vestby gård.

Det var på alle måter et vellykket arrangement i det fine været.