Invitasjon til

Fredsmarsj 2015

70-årsjubileum 1945-2015

søndag 10. mai kl 11 fra Siggerudhallen

I FOTEFARENE TIL «GUTTA PÅ SKAUEN»

Ski historielag, Ski- og omegn Forsvarsforening, Fredsmarsjkomiteen og Ski kommune vil søndag 10. mai arrangere fredsmarsj i fotefarene til gutta på skauen. Alle gangføre er hjertelig velkommen til å delta på en historisk og spennende vandring.

Guide: Skogbestyrer Reidar Haugen

Ingen påmelding – ingen avgift – kun fremmøte

Småstopp under veis, større stopp på fire historiske steder. Vi går ikke fortere enn at de fleste kan klare turen, selv om det innimellom er sti i dels litt krevende og ulent terreng. Hjemmstyrkenes gjemmesteder skulle ikke være lett å finne. Ta med sitteunderlag, det er vått i skogen.

Start fra Siggerudhallen / Siggerud skole P-plass  kl 11.00.

Vi går gangvei til Bru – Den gamle postveien mot Ski – «Tiurleieken» samlingsplass for Milorg dagene før frigjøringen kaffe/niste – Mosquito-leiren samlingsplass for Milorg dagene før frigjøringen – Steinryggen – Verpåsen kringle/kaffe serveres oppstillingsområde for Milorg Oppegård natt til 8. mai  1945 – retur til Siggerud via lysløypa på Siggerud. – ca.8 km i variert terreng – varighet ca. 5 timer.

For barn og de som synes løype blir for lang.

Gå inn Oksrudveien fra Vevelstadveien / Paddetjern ca 1 kmtil sagbruk på venstre side. Fra sagbruk følg fin turløype ca 1 km inn til Verpåsen. Verpåsen er bemannet fra ca kl 13. Til Verpåsen kommer fredsmarsjen ca kl 14. Her blir det kaffe/kringleservering til alle, oppsummerende kåseri og salg av fredsmarsjmerke. Det er også mulig å kjøre frem til sagbruket. Ta med sitteunderlag, det er vått i skogen.

Fredsmarsjmerket selges på Verpåsen til de som ønsker merket.

Kjenn din lokalhistorie. Flere foredragsholdere vil fortelle litt om hva som skjedde i «skauen» de siste dagene før freden og i Ski 8. mai 1945, og hva som skjedde da de tungt bevæpnede karer inntok Ski sentrum med flere tusen tyske soldater den 8. mai.

2 pauser underveis: Matpause underveis, ha medbrakt niste og drikke.  Kaffepause på Verpåsen, her serves kaffe og kringle.

Mer om turen kan du lese i boken ”Til fots i Sørmarka”, tur 21 av Birger Løvland og Reidar Haugen.

Velkommen til deltakelse

—  lokalhistorie på sitt beste  —

hilsen

Ski Historielag, Ski- og omegn Forsvarsforening

Fredsmarsjkomiteen og Ski kommune.

Videresend til venner og kjente.

Skriv ut invitasjonen og legg den i nærliggende postkasser og sett opp som oppslag.