Velkommen til boklansering

Tid: Onsdag 30. mai kl. 19 (museet er åpent fra kl. 18)

Sted: Grinimuseet, Jøssingveien 31, 1359 Eiksmarka

Invitasjon: https://mia.no/grinimuseet/lansering-av-skisser-i-smug

Ny utgave av Skisser i smug. Glimt fra livet på Grini (som ble utgitt i 1945) er nå i salg,. Boka består av tegninger og korte tekster som skildrer dagliglivet i fangeleiren Grini under andre verdenskrig.

Gunnar Bratlie

Skisser i smug. Glimt fra livet på Grini

Målgruppe: Allmenn

72  sider    Innb.

Pris: Kr 250,–

Utgivelsesdato: Mai 2018

Bokas nettside: http://www.museumsforlaget.no/index.php/hikashop-menu-for-module-116/product/64-skisser-i-smug-glimt-fra-livet-pa-grini

I 1943 tegnet Gunnar Bratlie den kjente forsiden på Norsk Ukeblad som førte til at ukebladet ble stoppet av myndighetene, og både redaktør Ernst Gervin og Gunnar Bratlie ble satt i tysk fangenskap på Grini.

Bratlie hadde en spesiell evne til å gripe stemninger og øyeblikksbilder. Tegningene hans fra fangeleiren Grini gir oss derfor ikke bare verdifull informasjon om hvordan det så ut i leiren, men også et unikt innblikk i livet i fangenskap.  Han skildrer både offisielle situasjoner med tyske fangevoktere til stede, og mer private situasjoner som hvordan fangene levde på brakka. Gjennom kroppsholdningen og ansiktsuttrykk til fanger og fangevoktere, og den unike atmosfæren i tegningene, beskriver han store og små bekymringer og gleder hos fangene.

På Grini var det forbudt for fangene å fotografere og tegne. Bratlie og andre fanger gjorde dette likevel i smug, på tross av faren for straff dersom de ble oppdaget.  At de trosset forbudet, gjør at det finnes uvurderlige kunnskap om Grini fangeleir i dag. Det var nok også viktig for Grinifangene å få fortalt sin historie til verden utenfor gjerdet og for ettertida. Ingen av dem visste hvor lenge fangenskapet ville vare, eller om de ville komme ut igjen med livet i behold.

Stort format (liggende A4), en flott gavebok. Boka er utgitt i samarbeid med Grinimuseet.

Velkommen til boklansering

Tid: Onsdag 30. mai kl. 19 (museet er åpent fra kl. 18)

Sted: Grinimuseet, Jøssingveien 31, 1359 Eiksmarka

Boka kan kjøpes i bokhandelen eller på www.museumsforlaget.no