IMG_3597

Turen startet på parkeringsplassen utenfor Enebakk kommunehus. Etter hvert samlet det seg 34 kulturhistoriskinteresserte personer av begge kjønn og i alle aldre. Til og med været stilte med sin gode side til tross for dystre spådommer.

IMG_3598

Etter en kort introduksjon av dagens planlagte innhold, startet det hele med en introduksjon av Enebakk Kirke, og vi fikk vite at den var en av de eldste steinkirkene i Norge, og litt om de omfattende reparasjoner den har gjennomgått i senere tid.

IMG_3600

Neste stopp var prestegården, hvor vi fikk vite om ca. opprinnelses år, husmenn, og dagens bruk av gården.

Pikengbekken

Turen gikk så ned til Pikengbekken  som her renner ut i Igna og hvor vi fikk vite om elven Igna. Samt bedehuset «Sanitetens hus» med sitt folkebad, dette var også fest/samlingslokale.

IMG_3604

Deretter gikk turen til «Nesset» dagens brannstasjon som tidligere var et emaljeverk som produserte vaskeservanter, og senere har huset både ungdomsklubb og motorklubb.

Østenbølbrua2Østenbølbrua

Neste stopp var Østenbølbrua som er oppkjørsel til Østenbøl, Roligheten, Holtop og Finstad. Det ble også fortalt litt om melkerampa som sto her og var samlingspunkt for barna og ungdommen. Her leste Astrid Holtop opp to dikt for oss.

IMG_3610

Neste stopp var «Rignes av Østenbøl» hvor elva i tidligere tider hadde gått bakenom.

Turen gikk så videre til Elverum som i tidligere tider hadde vært landhandel, med Nybrua like ved.

IMG_3613

Nyborg hvor det hadde stått en bitte liten kiosk, på ca 1 x 1 meter. Det sies at en gang hadde en gjeng ungdommer veltet kiosken, men neste dag var de ikke sene om å sette den opp igjen, dette var jo en samlingsplass for folket i dalen.

Det ble også vist frem hvor datidens badeplasser (les kulper) lå.

IMG_3621 IMG_3619

Så kom vi frem til Brua opp til Ekeberg, her hadde vi med oss Solberg som hadde vært med på å restaurere brua til den stand den er nå, tidligere hadde det vært en trebru der.

IMG_3627

Vi gikk så opp til Ragnhild Jølsens minnebauta, der leste Astrid noen dikt for oss.

Sandbakken

Videre gikk turen opp til snuplassen, Sandhaugen, slutten av Ekebergdalen og begynnelsen på Børterdalen. Her fikk v vite at det hadde ligget en stor fyrstikkfabrikk under ledelse av Jølsen, fabrikken brant flere ganger og ble nedlagt i 1888. og produksjonen ble flyttet til Bryn i Oslo.

Jølsen startet også en tyrioljeproduksjon oljen ble brukt i oljelamper ,men på den samme tid hadde amerikanerne startet opp produksjon av parafin som var mye bedre og rimeligere, så Jølsen måtte gi opp sin produksjon og gikk etter hvert konkurs.

På vei til MatpauseNorderhaug

Da var det tid for en tur opp til Norderhaug hvor det vanket kaffe og kaker og en deilig pause i solen.

IMG_3650 IMG_3655

Etter pausen fortsatte vi til Øvre solbakken hvor vi fikk lov til å komme inn, for

IMG_3660

å se Ragnhild Jølsens arbeidsrom, som lå vendt vekk fra Ekeberg, som ga henne vonde minner.

IMG_3665

Etter en kort stopp ved bedehuset Nordby bar det videre til

Gravfeltet på Klokkerudåsen 2

gravhaugene ved Klokkerudåsen hvor det befinner seg graver fra jernalderen,

som var siste stopp på turen.

Snart fremme

Vi gikk i samlet tropp tilbake til parkeringsplassen ved kommunehuset hvor vi alle gikk hver til sitt,

alle med ulike opplevelser under turen, som må sies å være meget vellykket.

All ære til våre omvisere

Tekst: Niels J. Knagenhjelm

Foto: Niels J. Knagenhjelm