Vel overstått påske.

Hva er din nære fortid? Det kommer an på hvem du spør? I barnehagen vil svaret muligens være i går, blant ungdommen vil kanskje svaret strekke seg til egen barndom, for voksne vil det være avhengig av alderen. Definisjonen av fjern fortid er altså basert på eget ståsted.

Selv kan jeg huske min eget bestefar snakket om usikre tider da han var på grensevakt til Sverige i 1905.For meg er det fryktelig lenge siden, men siden han fortalte meg om dette, kom det allikevel nærmere. Slik er det med alt, hva eldre kan fortelle blir mer reelt og huskes, slik at det igjen kan fortelles videre.

Det er 73 år siden krigen i Norge sluttet. Hva vet vi som lever nå om hva som skjedde mellom 1940 og 1945?  De som opplevde dette nært på livet, snakket lite om det. Der var ikke kultur for å snakke om slikt og de problemer det brakte med seg.  Historielaget har derfor invitert til tur til Grini Museum. Det er en tur hvor vi ønsker både yngre og eldre, medlemmer og ikke-medlemmer velkomne.

Kanskje du kjenner en ungdom du synes bør vite mer om denne perioden. Dere er velkomne begge to.

Jeg vet at flere ungdommer har fordypning i temaet ”krigen i Norge 1940-45”. Bli med på turen vår! Du vil få anledning til å se hvorledes mennesker ble internert – hvorledes det var å være arrestert på den tiden. Dessuten vil vi møte en eldre mann, han vil fortelle om hvordan dagen hans artet seg da han som ung mann satt arrestert der.

Dette er vel en god grunn for å bli med på tur?

Turen sto annonsert i Enebakk Avis 1.mars.

Påmelding til leder@enebakkhistorie.no eller 90761712

Marit Busengdal