program_rr
«Ragnhilds Rom» tegnet av Viggo Karlsen.

I siste styremøte før sommeren, 20. juni, ble det vedtatt at Enebakk historielag fra høsten 2009 flytter inn i Ragnhilds Rom i Ytterbygda. Etter at historielaget måtte ut fra sine lokaler på Emaus i Kirkebygda i våres, har vi holdt til i kjelleren på Strandaskolen på Flateby. Fra høsten 2009 får vi endelig et eget lagshus.

Kunstneren Ragnhild Butenshøns legendariske atelier har de siste årene fungert både som galleri og populært arrangementssted for diverse kulturaktiviteter, først i mange år som «Galleri Loppa» (1992 – 2004) og deretter som «Ragnhilds Rom» (2005 – 2008).

I sommer pusses lokalene opp, slik at historielaget til høsten kan flytte hele sitt lokalhistoriske arkiv hit. I tillegg skal det bygges to kontorplasser i lokalet. Enebakk historielag vil dermed for første gang ha et fullverdig lagshus, med både møterom, kontorer og lokalhistorisk arkiv. Flyttingen vil gi historielaget en unik mulighet til i fremtiden å åpne for både lokalhistoriske utstillinger og holde åpne arkivdager, samt gjennomføre sine egne temamøter.