har som formål å samle og utbre kunnskap om vår lokalhistorie

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Delta på 300-års markering for svenskekongen Karl den XII’s nederlag og retrett .

30. april 2016 @ 13:00 - 16:00

«Natten til den 1. mai 1716 slo Karl XII leir i dette området med hele sin hær,

etter et mislykket forsøk på å innta Akershus Festning.

Det ble ordnet med innkvartering på Østby for ham og hans stab.

Etter sigende skal han ha overnattet i en himmelseng på gården.

Artilleriet,  fotsoldatene og kavaleriet slo leir ved nærliggende gårder og på Svenskesletta».

Gårder i distriktet ble ”plyndret” for mat til de svenske soldater og hester.

Program på Svenskesletta

™ Velkomst på Svenskesletta med felespilling v/Marianne Tomasgård!

™ Velkomsttale ved ordfører i Ski Tuva Moflag

™ Smaksprøver av datidens kost v/Kråkstad Bygdekvinnelag og resten av komiteen; Vassgraut og lokalt brygg!

™ Korsang og musikk!

™ Tale ved Knut Falla og Tom Rognstad fra Ski Historielag; Historien om Karl XII`s rast i området!

™ Kanon og munnlader show v/ Fredriksten Artillerie Compagnie!

Program på Bjerkebekk

™ Ski Speidergruppe selger grillpølser, kaffe, kake og brus!

™ Speiderne viser hvordan du lager pil og bue, som kan testes på egnet blink! Det blir i tillegg hesteskokasting og annen moro! Historielaget deler ut premier!

™ Tale ved Marit Karlsen «Den Gang Da»!

™ Felespilling v/Marianne Tomasgård, korsang og musikk!

™ Slutt ca. kl. 16!

GENERELL INFORMASJON:

Ingen deltakeravgift. Det er toalett på Svenskesletta og Bjerkebekk. GPS-posisjon til Svenskesletta er 59.707418,10.932642

Se ellers mer informasjon om arrangementet uken før i «Det skjer» i ØB, samt på facebookgruppen: 300 Årsmarkering for Karl XII`s rast på Svenskesletta: Ved spørsmål send e-post til: gaupestein@hotmail.comeller på telefon 90170883 – Marianne Johansen, eller Knut Falla på telefon 92840244.

VEIBESKRIVELSE

Følg skilting og røde merkebånd fra Ski Middelalder kirke:

Det er flere parkeringsmuligheter i tillegg til at man kan sykle fra Ski. Fra Ski Middelalderkirke er det ca. 5 km til svenskesletta med sykkel:

Kl. 12 – Parkering hos Svend Østby, Tomterveien 52 (ca. 700 meter vest for innkjøring til Granerud skytebane i Kråkstad (1,8 km å gå til Svenskesletta). Denne løypa er barnevognvennlig og går gjennom et flott kulturlandskap.

Kl. 12 – Parkering på Smerta, Ski Golfklubb, (2,5 km å gå til Svenskesletta). Denne løypa følger skogssti i naturskjønne omgivelser, men kan være litt kupert for barnevogner.

Kl. 12.30 – Parkering på Myrbråten, Oppsandveien 61, for de som er dårlige til beins (500 meter å gå).

Bjerkebekk speiderhytte ligger 400 meter øst for Svenskesletta, hvor man kan sitte rundt bålet, eller inne på hytta. Følg merket sti/vei:

BIDRAGSYTERE:

Vi ønsker å takke følgende for all hjelp og bistand til å gjennomføre arrangementet! Uten dere hadde vi ikke fått til dette:

Fredsmarsjkomiteen ved Leni Huse, Anna Mehl, Mette Kristiansen og Marianne Johansen

Ski Historielag med  Tur-  og opplevelseskomiteen. Ski Kommune (kulturavdelingen).

Åpningstale ved ordfører Tuva Moflag. Tale ved Marit Karlsen.

Ski- og Omegn Forsvarsforening.  NROF-Follo (Reserveoffiserene)

Kråkstad Bygdekvinnelag.  Felespiller Marianne Tomasgård

Mona Karlsen; ansvarlig for trykking av klistremerker

Ski Speidergruppe.  Fredriksten Artillerie Compagnie