Stabbursklokke.

For noen uker siden ettersøkte vi en klokke til stabburet på bygdetunet gjennom Enebakk avis.

Annonse Stabburklokke

Allerede neste dag fikk vi tilbud fra Tukkebøl gård v/ Pål Røknes om en klokke.

Vi sammen med Enebakk avis hentet den og vi var svært takknemlige for å få klokken som gave, klokken vil bli montert i stabburet slik at Publikum kan ta den i nærmere øyesyn.

Tukkebøl

Litt senere fikk vi en ny gladmelding fra Enebakk Prestekontor om at de hadde den gamle klokken fra prestegården, som de kunne tenke seg å låne ut på ubestemt tid til bygdetunet.

0306 1

I går møtte vi i historielaget opp for å motta det flotte tilskudd til bygdetunet.

0306 2

Vårt første møte med klokken.

0306 3

Klokken blir lastet opp for transport til bygdetunet.

0306 4

En siste kontroll før avgang.

0306 6

Da er transporten i gang.

0306 7

Vel fremme.

0606 8

Da er vi klare for siste etappe.

0306 9

Nils Orderud tar en siste sjekk.

Klokken med stativ er nå satt inn på stabburet og vil allerede nå kunne brukes.

Vi har planlagt offisiell åpning for bruk av klokken på Olsokgudstjenesten som holdes på Bygdetunet den 27/7 Kl 10:00

Videre planer er nå å bygge søke om å få satt opp et Klokketårn på stabburet, finne et tårn fra Enebakk distriktet som vi kan kopiere. Det er viktig for historielaget at det er samsvar med design av tårnet til riktig periode, dvs. at tårnet stammer fra samme tidsepoke som stabburet.

Vi tar gjerne imot forslag til tårn.