Etter oppfordring fra flere medlemmer har nå gleden av invitere dere til Sagdalen, hvor Sagelvas venner vil ta imot oss.

Midt mellom Lillestrøm og Strømmen – og bare 25 meter fra Strømsveien – ligger en perle som mange ennå ikke har oppdaget: En 1700-talls sag som sager akkurat slik de originale, vanndrevne oppgangssagene gjorde det.

Bilde 1

Sagelva i Strømmen kan vise til et industrieventyr som knapt noen annen elv i Norge har hatt maken til. I Mølleparken kan du nå oppleve både sag og kvern som arbeider på gamlemåten. Begge henter sin kraft direkte fra elvas strømmende vann. Strømmensaga ble tatt i bruk i 2009, og Strømmenkverna ble innviet i  2014. Foreningen Sagelvas Venner ønsker velkommen til spennende visninger av saging på gamlemåten. Du kan se saga i begge etasjer.

Bilde 2

Vi vil først gå langs elven og deretter få se både sag og kvern i drift.

Det settes opp buss fra Mjær ung.skole kl 17.00, Kirkebygda kl 17.10 og Flateby, vis a vis bensinst. Kl 17.20

Betaling /påmelding kr 125,- pr person betales til konto nr 1269.30.41943 innen 26 mai. Husk å føre opp navn på giroen.

Bilde 3