har som formål å samle og utbre kunnskap om vår lokalhistorie

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Vi inviterer til tur

4. juni 2016 @ 10:30 - 15:00

Vi satser på felles avreise fra parkeringen  ved Mjær ungdomskole kl 10.30 og kjører sydover på Tomterveien.

På slutten av forrige århundre og begynnelsen av dette ga Hobølelva kraft til mange virksomheter.

Her var et yrende liv. Kraften måtte brukes der den fantes.

Fra vannhjulene ble kreftene ført til de mange maskinene med akslinger, remmer i sinnrike kraftoverføringer.

Sprutende, fuktig og rått, farlig, syngende og støyende var arbeidsmiljøet i stamper, sagbruk og støperier.

Det ble laget magasiner til magasinkomfyrer, maskiner til industri og landbruk.

Det ble dreiet, laget kasser, sparker og kjelker. På Nordalen sag (Kalsesaga)ser det nesten ut som om de gikk fra arbeidet i går!

Her blir altså vår første stopp.

Deretter blir det kafferast hos Merethe på Tomter.

Hun driver kafeen i huset som opprinnelig var hovedbygning på Svikebøl ved Mjær.

Når kaffen er drukket, er det tid for å spasere over til Krigsminnesamlingen på Tomter.

Dato:
4. juni 2016