Til alle medlemmer i Slekt og Data Oslo/Akershus!

Vi inviterer til kurset «Slektsforskning i Danmark».

Tid: Lørdag 13. mai 2017 klokka 10.00-15.00

Sted: Kursrommet, Øvre Slottsgate 2B, Oslo

Kursavgift: 800.- (medlemmer) eller 1300.- (ikke medlemmer)

Påmelding:

Kursavgiften inkluderer det nyreviderte heftet «Slægtsforskning på nettet» og en enkel lunsj med baguette og drikke.

Vår kursleder Gitte Christensen kommer fra DIS-Danmark, for å gi en introduksjon til hvordan vi kan finne fram i de danske kildene på internett. Hun har holdt lignende kurs for oss to ganger tidligere.

Kursinnhold:

• Danske aner
  • Lær å bruke danske kirkebøker og folketellinger og finn danske aner tilbake til 1600- og 1700-tallet. Vi vil dog arbeide mest med 1800-tallet denne lørdagen.
  • Hvilke sogn og amt hører sammen? Og hvordan finner du ut av, i hvilket amt du skal lete etter dine aner.
  • Hvor finner du kilder som skifter, skjøter og legdsruller.

Dessverre bliver det bare en kort introduksjon, men mange kilder er blitt digitalisert de siste årene.

Det blir øvelser, slik at du får praktisk erfaring med å bruke de danske kirkebøker og folketellinger.

Ta med deg en laptop, om du har – det er strømuttak og trådløst internett i kursrommet.

Kursansvarlig Slekt og Data Oslo/Akershus
Liv Ofsdal