07_mai_flateby2

Bjørnar Thoresen og Juul Sverre Stener er turledere på Flateby. Foto: Amund Ruud.

Onsdag 30. mai inviterer Enebakk historielag til rusletur på Flateby. I løpet av turen vil historielaget, for første gang på over ti år, sette ned skilt ved åtte forskjellige kulturminner. Skilt vil bli satt ned ved Haugdammen, Mariadammen, Klingenberg, Feierstua (Bråtan), Nissesteinen, Torvmåsan, Høgås og Stubberud.

Det er oppmøte ved Melgård barnehage på Flateby kl. 18.00. Derfra rusler vi opp i skogen forbi Nissesteinen, mot plassen Dammen, hvor det blir kafferast. Videre går turen over Torvmåsan og ned til Haugdammen. Turledere er Bjørnar Thoresen og Juul Sverre Stener. Ta med mat, kaffe og slagstøvler

07_mai_flateby26   07_mai_flateby24

Til tross for kaldt vær og til dels kraftig regn, ble gårsdagens rusletur på Stranda en svært god opplevelse. Hele 48 deltakere trosset det dårlige været og møtte opp ved Melgård barnehage for å bli med på den første rusleturen på Flateby på flere år. Arne Østerby fra arrangementgruppa ønsket velkommen og overlot deretter ordet til turens to guider Juul Sverre Stener og Bjørnar Thoresen. På en humoristiisk og interessant måte guidet de to oss gjennom skogen, forbi plasser som Sangen, Foss, Klingenberg, Feierstua og Stubberud.

07_mai_flateby27         Bilde 335

Vel oppe på Dammen ble vi ønsket velkommen inn i lavoen til Johan Ellingsen, hvor deltakerene fikk en velfortjent mat- og kaffepause. I pausen fortalte Ellingsen om livet på Mariadammen og Porstranddammen i eldre tider. Etterpå fortsatte turen videre nedover til Torvmåsan, forbi Nissesteinen til Østli og deretter over Høgås og til Haugdammen.

IMG_5284    IMG_5285

For første gang på over ti år hadde Enebakk historielag satt opp nye skilt ved i alt åtte forskjellige kulturminner langs strekningen. De nye skiltene er satt opp ved Haugdammen, Mariadammen, Klingenberg, Feierstua (Bråtan), Nissesteinen, Torvmåsan, Høgås og Stubberud.Denne vellykkede rusleturen og det gode oppmøtet lover svært godt for historielagets to planlagte arrangementer på Flateby til høsten.